Oszuści wykorzystają każdą nadarzającą się okazję do tego, żeby wzbogacić się kosztem innych. Najczęściej jako swoje ofiary upatrują oni osoby starsze i bezbronne. Przestępcy nie mają żadnych skrupułów. Są to osoby pozbawione jakichkolwiek wartości moralnych, dlatego też są tak niebezpieczni. Od dosyć dawna znane są już metody na „wnuczka”, „policjanta”, „pracownika administracji” czy „listonosza”. Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działań, szukając nowych pomysłów i sposobów, by ograbić swoje ofiary. Osoby starsze to najbardziej narażona grupa ludzi, która w sposób szczególny podatna jest na manipulację, a w konsekwencji pada ofiarą oszustów. Dlatego apelujemy! Drodzy seniorzy, bądźcie czujni! Jeżeli coś budzi wasz niepokój skontaktujcie się z zaufaną osobą lub zadzwońcie na policję.
Prawdziwi policjanci, funkcjonariusze Centralnego Biura Śledczego Policji, czy prokuratorzy NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie. Nigdy też nie proszą o przekazanie, czy przelanie na podane konto pieniędzy jako „dowodu w sprawie”, czy podanie danych umożliwiających dostęp do naszego konta. Aby się w tym upewnić, zawsze możemy zadzwonić do instytucji, którymi przedstawicielami rzekomo mają być. Rozmawiajmy z naszymi dziadkami, rodzicami i bliskimi o tych wszystkich zagrożeniach. Wskażmy im sposób postępowania w momencie, gdy ktoś zadzwoni do nich lub przyjdzie w podobnej sprawie.
Jak nie stać się ofiarą oszustów?
-
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.
-
Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, czy kosztowności, które mamy w domu lub jakie przechowujemy w banku. Nie wypłacajmy z konta żadnych oszczędności.
-
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to, czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie.
-
Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
-
Niezwykle ważna jest także czujność pracowników banków, czy urzędów pocztowych.
Aby uchronić się przed oszustwem musimy działać rozważnie i nie ulegać emocjom oraz kierować się zasadą ograniczonego zaufania do nieznanych nam osób, które pukają do naszych drzwi lub dzwoniąc, podszywają się za bliskich, pracowników banku, urzędów lub policjantów.
Bądźmy także podejrzliwi, gdy ktoś, zasłaniając się pośpiechem, ponagla nas do szybkiego podjęcia ważnych finansowych decyzji.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Siewierzu