Informujemy, iż z dniem 31.10.2020 r. upływa termin składania wniosków o udzielanie dotacji celowej z budżetu gminy na zadania modernizacyjne lub inwestycyjne służące ochronie środowiska w zakresie:
-
ograniczenia niskiej emisji,
-
likwidacji pokryć dachowych i/lub elewacji zawierających azbest,
-
budowy przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków.
Mieszkańcy, z którymi została podpisana umowa na realizację ww. przedsięwzięć zobowiązani są rozliczyć dotację poprzez złożenie wniosku o wypłatę dotacji wraz z wymaganymi załącznikami nie później niż do 30.11.2020 r. Niezłożenie w tym terminie wniosku o wypłatę dotacji, będzie skutkować rozwiązaniem umowy wraz z odmową wypłaty dotacji.
Przypominamy, iż dotacja prowadzona jest na podstawie Uchwały Nr III/23/2018 Rady Miejskiej w Siewierzu z dnia 19 grudnia 2018 r. w sprawie zasad udzielania dotacji celowej osobom fizycznym oraz trybu postępowania o udzielanie dotacji i sposobu jej rozliczania (Dz. Urz. Woj. Śl. z dnia 27 grudnia 2018r., poz.8264).
W ramach realizacji ww. zadań na chwilę obecną pozytywnie rozpatrzono 78 wniosków o udzielenie dotacji na wymianę nieekologicznych źródeł ciepła, 30 wniosków o udzielenie dotacji na likwidację pokryć dachowych zawierających azbest oraz 8 wniosków o udzielenie dotacji na budowę biologicznych przydomowych oczyszczalni ścieków. Łącznie na dofinansowanie zadań służących ochronie środowiska w 2020 roku Gmina Siewierz wydatkuje kwotę ok. 335 000,00 zł.
Z uwagi na zainteresowanie mieszkańców Miasta i Gminy Siewierz ww. formą wsparcia finansowego, powyższe zadania będą realizowane także w 2021 r. na zasadach podanych mieszkańcom do wiadomości z początkiem roku kalendarzowego.
Ponadto przypominamy, iż dotacja z budżetu gminy nie jest jedyną formą wsparcia finansowego na jaką mogą liczyć mieszkańcy w ramach walki ze smogiem.
W związku z podpisanym przez Gminę Siewierz i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach porozumieniem na obsługę Programu priorytetowego Czyste Powietrze, Gmina Siewierz oferuje mieszkańcom pomoc pracowników Urzędu Miasta i Gminy Siewierz w przygotowaniu i weryfikacji wniosków o dofinansowanie w ramach ww. programu.
Wyznaczeni pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Siewierz służą pomocą mieszkańcom przy:
-
rejestracji na portalu beneficjenta, wypełnieniu i wysłaniu wniosku o dofinansowanie w formie elektronicznej,
-
kompletowaniu załączników wymaganych do wniosku o dofinansowanie,
-
odesłaniu wniosku o dofinansowanie w formie papierowej do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach,
-
wypełnianiu wniosku o płatność wraz z wymaganymi załącznikami.
Co więcej, w ramach podpisanego porozumienia, w Urzędzie Miasta i Gminy Siewierz zostało utworzone stanowisko komputerowe z dostępem do internetu, umożliwiające złożenie mieszkańcowi przy pomocy pracownika urzędu wniosku o dofinansowanie w ramach Programu oraz jego wydruk.
Czyste Powietrze to kompleksowy program, którego celem jest zmniejszenie lub uniknięcie emisji pyłów i innych zanieczyszczeń wprowadzanych do atmosfery przez domy jednorodzinne. Program skupia się na wymianie starych pieców i kotłów na paliwo stałe oraz termomodernizacji budynków jednorodzinnych, by efektywnie zarządzać energią. Program skierowany jest do osób fizycznych będących właścicielami/współwłaścicielami domów jednorodzinnych/wydzielonych lokali mieszkalnych.
Program przewiduje dofinansowania na:
-
źródło ciepła – wymianę, zakup, montaż,
-
instalację centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej,
-
wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła,
-
mikroinstalację fotowoltaiczną,
-
ocieplenie przegród budowlanych,
-
stolarkę drzwiową i okienną,
-
dokumentację (audyt energetyczny, dokumentacja projektowa).
W przypadku chęci skorzystania z pomocy pracownika urzędu przy wypełnianiu wniosku prosimy o wcześniejszy z nim kontakt pod nr tel.
(32) 64 99 443,
(32) 64 99 444,
(32) 64 99 445,
celem umówienia terminu spotkania.