Z dniem 1 lipca 2013 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi, które między innymi zobowiązały właścicieli nieruchomości zamieszkałych do złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. W deklaracjach tych należało zaznaczyć sposób zbierania odpadów.
W Gminie Siewierz około 99 % właścicieli nieruchomości zadeklarowało, że odpady będą zbierane selektywnie. Niestety, z przykrością należy stwierdzić, że
wskazany w deklaracji sposób selektywny, nie odpowiada faktycznemu sposobowi zbierania odpadów. W przesłanych przez firmę odbierającą odpady raportach, pojawia się coraz więcej informacji o nieprawidłowej segregacji odpadów. W pojemnikach na odpady komunalne zmieszane, mieszkańcy umieszczają odpady, które da się wysegregować np.: szklane i plastikowe butelki, słoiki, puszki, tekstylia, odpady biodegradowalne itp.
Nieprawidłowo prowadzona gospodarka odpadami powoduje, że
wzrasta ilość odpadów komunalnych niesegregowanych, co skutkuje
wzrostem kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów. Wielokrotnie podkreślano, że
każdy kilogram odpadów zebranych selektywnie, to zysk dla mieszkańców Gminy. Niestety, obecnie notowane są straty. Nierzetelnie prowadzona segregacja odpadów może spowodować konieczność podwyższenia, tyle co obniżonej stawki za odbiór odpadów zebranych w sposób selektywny. Aby tego uniknąć została
wzmożona kontrola dopełniania przez właścicieli nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. W przypadku stwierdzenia niedopełnienia tego obowiązku, podmiot odbierający odpady ma obowiązek przyjąć odpady komunalne jako zmieszane, w odniesieniu do których ma zastosowanie stawka w wysokości 16 zł.
Wielu właścicieli nieruchomości odczuło już skutki tej kontroli. Jej dotychczasowe wyniki są szokujące. Dają podstawę do obaw, że Gmina Siewierz nie osiągnie określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia poszczególnych frakcji odpadów komunalnych. W przypadku gdy nie wykona tego obowiązku będzie musiała zapłacić
karę pieniężną.
W trosce o dobro Gminy i jej mieszkańców, a w szczególności tych którzy prawidłowo segregują odpady, aby nie musieli obawiać się podwyższenia stawki,
apelujemy o przestrzeganie zasad segregacji odpadów komunalnych. Mieszkańcy, którzy wbrew deklaracji nie zastosują się do panujących zasad, będą musieli zapłacić więcej.
Jednocześnie przypominamy, że właściciel nieruchomości zobowiązany jest do wyposażenia nieruchomości w
pojemniki na odpady komunalne zmieszane. Pojemniki winny spełniać obowiązujące normy. Tym normom nie odpowiadają pojemniki metalowe. W drodze wyjątku, firma przychylając się do próśb kierowanych do niej w tej sprawie, będzie je opróżniać do końca lutego 2014 r.
Gmina za pośrednictwem firmy wyłonionej w drodze przetargu odbiera i zagospodarowuje każdą ilość odpadów wystawioną przed nieruchomość. Jedynym warunkiem jest to, aby odpady komunalne zmieszane muszą być umieszczone w pojemnikach. Odpady wystawione w workach, wiadrach itp. nie zostaną odebrane. Wszystkich tych, którzy nie wyposażyli nieruchomości w dostateczną ilość pojemników, prosimy o jak najszybsze dopełnienie tego obowiązku.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych
czynny jest w każdy czwartek w godzinach 14.00-18.00, w pozostałe dni robocze 7.00-11.00 oraz w wyznaczone soboty w godzinach 7.00-11.00.
Wyznaczone soboty w roku 2014 to: 4.I, 1.II, 1.III, 5.IV, 10.V, 7.VI, 5.VII, 2.VIII, 6.IX, 4.X, 8XI, 6.XII.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) funkcjonuje
od 01.01.2014 r. do 30.06.2014 r. w Siewierzu przy ul. Krakowskiej 45
od 01.07.2014 r. w Siewierzu przy ul. Ściegna 9
Do PSZOK-u można przekazać, odpady komunalne zebrane w sposób selektywny, w tym: przeterminowane leki i chemikalia, tekstylia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, szkło białe, szkło kolorowe, papier, plastik, odpady zielone, odpady komunalne ulegające biodegradacji, w tym odpady opakowaniowe ulegające biodegradacji, odpady niebezpieczne pochodzące z gospodarstwa domowego np. (świetlówki, gaśnice, puszki po farbach, lakierach i aerozolach, zużyte smary, oleje, kleje), metal.
Od 1 lipca 2013 r. właściciele nieruchomości zobowiązani są do wnoszenia opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Miesięczną opłatę należy wnosić bez wezwania, w terminie do 15 dnia każdego miesiąca z dołu za dany miesiąc, w którym powstał obowiązek ponoszenia opłaty. Przykładowo: opłatę za miesiąc styczeń 2014 r. należy uiścić do dnia 15 lutego 2014 r., itd
Opłatę za odbiór i zagospodarowanie odpadów można uiszczać w następujący sposób:
-
u Sołtysów poszczególnych Sołectw,
-
w kasie Urzędu Miasta i Gminy Siewierz, przy ul. Żwirki i Wigury 16
-
przelewem na rachunek bankowy Gminy Siewierz:
ING BANK ŚLĄSKI S.A. Oddział w Częstochowie
25 1050 1142 1000 0023 9997 3466
Tytułem: opłata za odbiór i zagospodarowanie odpadów (z podaniem miesiąca za jaki jest uiszczana)
Odbiorca: Gmina Siewierz, ul. Żwirki i Wigury 16, 42-470 Siewierz
Uwaga! Wpłat powinna dokonywać osoba, która złożyła deklarację.